Selecteer een pagina

Werkwijze

Hoe raak je je traumatische en stressvolle ervaringen kwijt?
Laat Senses je helpen. Bekijk op deze pagina mijn werkwijze.

Werkwijze

Hoe raak je je traumatische en stressvolle ervaringen kwijt?
Laat Senses je helpen. Bekijk op deze pagina mijn werkwijze.

Je wilt graag weten wat we gaan doen in mijn sessies. Heel logisch. Ik probeer het je hier uit te leggen. Maar voel je vrij om contact met me op te nemen voor meer uitleg. Het is een roces dat voor iedereen anders is. Jij bent jij en zo gaan we ook de sessies in.

Ik ga je leren dat je je weer veilig kan en mag voelen in je lichaam zodat je weer kan liefhebben, leren, ontspannen en spelen. Hoe ik dat doe? In het Engels spreken ze vaak van bodywork (lichaam georiënteerd werken). Hieronder vind je de manieren waarop het trauma zich waarschijnlijk uit, wat je van mij kunt verwachten en de methodes die ik hanteer. Iedere persoon is anders, dus jij ervaart een trauma weer heel anders dan een collega, een buurvrouw, een familielid. Daardoor is voor iedere persoon een andere methode nodig om zich weer veilig te kunnen voelen.

Het trauma heeft je gevoel aangetast. Dat kan zich uiten op de volgende manieren:

N

Gevoelens van gevaar en onmacht uiten zich lichamelijk in geïrriteerdheid/spanning of juist verdoving/depressie; of afwisselend.

N

Gedachten, gevoelens en gedrag vertonen geen samenhang meer (dissociatie). Lijf en geest zijn (figuurlijk) gesplitst. Gevolg: je kunt je in veel gevallen maar gedeeltes van het trauma herinneren of zelfs helemaal niets.

N

Je wilt niet opvallen of juist heel erg opvallen om de verbinding met de ander veilig te stellen (hechting/verbinding).

N

Jouw emoties lopen over. Je kunt jezelf niet sturen hierin, doordat onbewust een overlevingsmechanisme in gang gezet wordt door signalen uit je omgeving die je onbewust aan het trauma doen denken en dus je alarmsysteem in gang zetten (emotieregulatie).

N

Je raakt door alledaagse kleine uitdagingen uit balans. Je reageert over- en/of verdoofd en dus kun je niet meer denken, leren, ontspannen en verbinden met anderen (gedragsregulatie).

N

Al je energie gaat naar het trauma, daardoor blijft er weinig over om jezelf verder te ontwikkelen (cognitie).

N

Bij vroegkinderlijk trauma heeft zich bij jou een diep gevoel ontwikkeld van er niet bij horen, niet geliefd zijn. Ook kun je claimend gedrag naar anderen vertonen om je gevoel van eigenwaarde bevestigd te krijgen (zelfconcept en identiteit).

Wat kun je van mij verwachten tijdens jouw herstel:

N

Mijn vertrouwen in het zelfhelend vermogen (dat iedereen bezit) en dat ik ondersteun met de verschillende methodes.

N

Ik ga je leren dat je veilig bent en dat je op jezelf kunt vertrouwen en op een ander (regulerend).

N

Ik leer je luisteren naar je lichaam (lichaam georiënteerd).

N

Dat wat je voelt is altijd normaal en nooit goed of slecht (gelijkwaardig).

N

Ik leef me in je gevoelens in. Ik ben er voor je en stel mezelf open (empathisch).

N

Ik neem je serieus en geef je de ruimte te onderzoeken hoe het voor jou werkt (respectvol).

N

Ikzelf heb veel levenservaring en heb mijn trauma’s verwerkt zodat ik weer vrij kan handelen (doorleefd).

N

Jij bepaalt het tempo waarin het proces verloopt. Jouw lichaam leer je goed kennen en je merkt vanzelf waar je aan toe bent. Ik reik je de methodes aan die je daarbij ondersteunen (volgend).

De methodes die ik hanteer zijn afhankelijk van wat jij nodig hebt en variëren van:

N

Hulpmiddelen ontwikkelen zoals je sterke punten, je ademhaling, je grenzen verkennen, jezelf aarden, ontspanningsmethoden, je lichaamshouding.

N

Herinneringen aangaan; door te kijken wat je in je huidige leven tegenkomt aan belemmeringen en hoe dit gelinkt is aan je verleden. Lichaamssensaties waarnemen en volgen terwijl ze zich verplaatsen totdat de gebeurtenis afgerond voelt.

N

Gezonde relaties creëren en voldoening uit het leven halen. Hierbij kan nabijheid bevorderende acties, speelsheid, plezier en positieve emoties bevorderd worden.

Wil je met mij dit pad bewandelen?

Neem dan meteen contact met me op.

Volg mij op social media

Contactgegevens

Monique Groenen

F. Nightingalestraat 50
5914 WK Venlo

Telefoon: 06-8223 4966
E-mail: info@8senses.nl